Slecht slapen

 Last van slecht slapen of slapeloosheid? Je bent zeker niet de enige. Van de volwassenen heeft 20-30% last van slapeloosheid. Je kunt voor hulp bij mij terecht voor moeilijk in slaap komen,’s nachts wakker worden en niet meer in slaap komen of te vroeg wakker worden.

Er zijn meerdere goede behandelingen bij slecht slapen. Deze maken geen gebruik van medicijnen.

Hulp bij slecht slapen

Er wordt gestart met met het slaapdagboek en je slaapgewoonten. Dikwijls kan de oorzaak van het slecht slapen hiermee al gevonden worden. Je leert hoe jij deze gewoontes kunt aanpassen. Dan hebben we het over je slaapritme (biologische klok), de invloed van cafeïne, alcohol, suiker en wat je doet voordat je gaat slapen. Hiermee ga je eerst gestructureerd aan de slag. Als dit nog niet genoeg resultaat heeft dan heb je vaak wel meer inzicht in waarom het nog niet is gelukt. Het gaat dan vaak over langer bestaande problemen. Met meer inzicht, kunnen we kiezen uit nog vele andere mogelijkheden. Hieronder worden de belangrijkste genoemd.

Mindfulness
Met mindfulness oefen je onder andere in het schakelen van de ‘doe stand’ naar de ‘zijn stand’. Slapen is iets dat je niet kunt ‘doen’. Je kunt er alleen iets voor ‘(los)laten’. Vooral het leren loslaten van de controle is belangrijk. Mindfulness leert je verder om goed om te gaan met je gedachten en gevoelens.

Leren ontspannen
Er zijn verschillende manieren. Je leert het verschil tussen spanning en ontspanning. Het gaat ook om de balans tussen die twee overdag.

Cognitieve gedragstherapie
Met de gedragstherapie werk je onder andere aan het herstel van de link slaapkamer-slapen. Het kan zijn dat je slaapkamer, je bed en het tijdstip waarop je naar bed gaat hun associatie met slapen verloren hebben. Dat kan al komen doordat je veel wakker ligt in bed. Bij de cognitieve therapie gaat het om je gedachten en houding over het slecht slapen. Deze hebben invloed op hoe je je erover voelt.

Anti-piekertips
Veel mensen die slecht slapen hebben last van piekeren. Er zijn zeker een tiental mogelijkheden om het piekeren te doen stoppen.

Nu heb je een idee waar je aan kunt denken als je hulp zoekt bij slecht slapen. De keuze is afhankelijk van jouw situatie.